گودبرداری درکنار اثرتاریخی 1000 ساله
لینک های ویژه!
پیشنهاد می کنیم صفحات زیر را مشاهده نمایید:

کسب درآمد از فروش فایل
پروژه معماری
انجمن مهندسی معماری
آموزش تری دی مکس
پاورپوینت معماری
خرید بک لینک قوی
معرفی سایت های برتر
دانلود تحقیق
مصالح ساختمانی
مجله تفریحی
دانلود پروژه عمران
دانلود پروژه معماری
خرید رپورتاژ آگهی
نیشابور
مجله تفریحی و سرگرمی
خرید رپورتاژ آگهی ارزان
فروش فایل
دانلود پلان
دانلود مقاله و پروژه
خدمات ساختمانی
خرید بک لینک
کسب درآمد
آموزش 3d max
لوازم و تجهیزات ساختمانی
خدمات تاسیساتی ساختمان
آموزش کسب درآمد از اینترنت

تاریخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394
بازدید : 451
نویسنده : محمد غفوری تبار

گودبرداری درکنار اثرتاریخی 1000 ساله

سونامی تخریب آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان گلپایگان به بیخ گوش اداره میراث فرهنگی این شهر رسید و شمارش معکوس برای تخریب آثار باقیمانده آغاز شد. مهر نوشت: بنای مناره آجری سلجوقی در زمره بلندترین مناره‌های قرن پنجم هجری قمری و دارای دو در است و در درون آن پلکانی تعبیه شده است. قسمت‌های پایین و بالای مناره دارای کتیبه آجری است که این کتیبه به خط کوفی نوشته شده و فاقد تاریخ و متن کتیبه آن از آیات کلام‌الله مجید است.
این مناره با قدمتی ۱۰۰۰ ساله در برابر عوامل طبیعی (زلزله، باد، باران، سرما و گرما) سرفراز برجای مانده و از جمله بلندترین مناره‌های ایران است که از طریق دو راه پله دورانی با ۶۴ پله به بالای مناره می‌توان صعود کرد. به گفته رضا بیات، یکی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان مناره گلپایگان از زمان سلجوقیان است و برخی ساختمان آن را با ساختمان مسجد جامع و بازار چهارسوق گلپایگان همزمان می‌دانند.
وی با اشاره به اینکه مردم شهر گلپایگان تا حدود ۴۰ سال قبل خاک دستی خود را از اطراف مناره تامین می‌کردند، ادامه داد: در اطراف این مناره  قطعه‌های ظروف سفالین شکسته نیز دیده می‌شد و آن محل را چاله‌های پامناره می‌گفتند. این دوستدار میراث فرهنگی که معتقد است مناره سلجوقیان گلپایگان به عنوان راهنمایی برای کاروانیان بوده است، افزود: بالای این مناره چراغ‌هایی را می‌کرده‌اند و از این طریق کاروانیان راه خود را پیدا می کردند. وی اضافه کرد: بعد از خیابان‌کشی چون خیابان چند متری از جاده قافله فاصله پیدا کرد، زمین‌های اطراف مناره را با قسمتی از جاده قدیم به مالکین آن محدوده واگذار کردند.
بیات قرار گرفتن ساختمان نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان و واحد حفاظت سازمان، در مجاورت مناره سلجوقی را باریکه نور امیدی برای حفظ این اثر تاریخی ارزشمند دانست و گفت: در نگاهی اجمالی می‌توان امیدوار بود که استقرار این نمایندگی در کنار این مناره می تواند قوت قلبی برای دوستداران میراث فرهنگی باشد و اما این در حالی است که این روزها خبرهایی ناشی از بی کفایتی در نگهداری از این اثر تاریخی به گوش می‌رسد.
ادامه: http://forum.saze20.ir/showthread.php?tid=1578
 





:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , اطلاعات , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








پرداختن به موضوعات مختلف در این سایت چگونه است ؟

RSS

Powered By
loxblog.Com